• KerndoeltrainerWoordenschat-A
  • KerndoeltrainerWoordenschat-A pg03
  • KerndoeltrainerWoordenschat-A pg04
  • KerndoeltrainerWoordenschat-A pg05
  • KerndoeltrainerWoordenschat-A pg06
  • KerndoeltrainerWoordenschat-A pg07
  • KerndoeltrainerWoordenschat-A pg40

Kerndoeltrainer Woordenschat A

Een goede woordenschat is belangrijk. Het vormt de basis voor veel andere vakken, maar zorgt er ook voor dat een kind zich goed kan uiten. De kinderen leren in deel A per thema 10 nieuwe woorden.

€ 9,95

Toevoegen aan favorieten
Toevoegen aan favorieten
isbn: 978-90-6052-425-1 Categorieën: , Tag:

Beschrijving

Een goede woordenschat is belangrijk. Het vormt de basis voor veel andere vakken, maar zorgt er ook voor dat een kind zich goed kan uiten. Gelukkig leren kinderen veel woorden incidenteel, maar er zal ook intentioneel woordenschatonderwijs moeten worden gegeven. Hierbij wordt op een gestructureerde en doelbewuste wijze gewerkt aan het uitbreiden van de woordenschat. Deze Kerndoeltrainer Woordenschat kan hierbij een hulpmiddel zijn. Daarnaast sluit deze serie aan op kerndoel 12. De opbouw van de lessen in deze werkboeken is geïnspireerd op het Viertaktmodel met de fases: voorbewerken, semantiseren, consolideren en controleren.

Kerndoeltrainer Woordenschat A bestaat uit 8 thema’s. Ieder thema komt in ieder deel terug, maar telkens met een oplopende moeilijkheidsgraad qua woorden. De kinderen leren in deel A per thema 10 woorden. Een thema bestaat uit twee lessen. In les 1 van het thema komen de fases voorbewerken en semantiseren uit het Viertaktmodel aan bod. Hierbij wordt gebruik gemaakt van verschillende structuren: het woordweb, de kast, de paraplu en de trap. Les 2 begint met een overzichtelijk schema van de woorden uit het thema. Hierna volgt de consolideerfase. Deze loopt van receptief naar productief.
Na vier thema’s volgt een mixles. In deze controleles worden de woorden eerst per thema en vervolgens door elkaar getoetst. De kinderen kunnen de woorden die ze lastig vinden, noteren op hun eigen Mijn Onthoud Pagina voorin dit boek. Door er een tekening bij te maken, een omschrijving of structuur bij te zetten, kunnen ze deze woorden vervolgens beter onthouden. Zo krijgen ze een persoonlijke woordenpagina.

Alle teksten en opdrachten in dit deel passen bij het taalniveau van de gemiddelde leerling aan het eind van groep 3 of halverwege groep 4. De teksten zijn middels een QR-code ook te beluisteren.

In Kerndoeltrainer Woordenschat A komen de volgende leerdoelen aan bod:

Taalniveauwoorden
Uitbreiden van de algemene woordenschat en de functionele woordenschat met woorden die nodig zijn bij het lezen en rekenen behorende bij het niveau.

Functiewoorden
Uitbreiden van functiewoorden met lidwoorden en vraagwoorden behorende bij het taalniveau.

Figuurlijk taalgebruik
Betekenis kennen van uitdrukkingen die meestal letterlijk zijn te interpreteren.

Betekenisrelaties
Werken met tegenstellingen, verzameltermen, gradaties in sterkte van betekenis, zelfstandig naamwoord en de betekenis van bepaalde werkwoorden.

Strategieën om woordbetekenis te achterhalen
Afleiden uit een plaatje en uit de woordbouw van eenvoudige samengestelde woorden.

Strategieën om woorden te onthouden
Maken van een tekening of associaties of groeperen.

Bijkomende informatie

Groepen

,

Leerbehoeften

Reeks

Soort

Vakgebied

Andere suggesties…